Cykla eller jogga?

Vill du komma i bättre form och få både starkare muskler och bättre kondition? Ett enkelt och billigt sätt att komma igång med träningen är att helt enkelt kliva i några sköna träningskläder och kliva utanför dörren. Öka på stegen pö om pö och plötsligt har du börjat med jogging. Om du vill variera din träning kan du varva joggingen med att cykla. Det tränar andra muskler och är mer avlastande för leder och ligament eftersom rörelsen är mer skonsam. Testa dig fram för att se vilken träningsform du gillar bäst.

Voigt_Cancellara_TDF_2010_Cambrai_(cropped)Gör träningen roligare

Vissa människor upplever att det är svårt att komma igång med träningen, särskilt om man har haft ett långt uppehåll och motivationen har hunnit försvinna. Det går ofta snabbt att komma tillbaka, bara man ser till att vara ihärdig i början och inte ger efter för bekvämligheten. Sannolikt kommer man snabbt att känna en beroendeliknande känsla eftersom dopaminerna och endorfinerna frigörs, vilket har en stark positiv påverkan på kroppen och sinnet. Om du vill göra din träning lite roligare kan du skaffa personliga vattenflaskor för att få en liten extra push. Oavsett om du väljer cykling eller jogging som din huvudträning är det alltid viktigt att dricka ordentligt med vatten. Om du cyklar mycket kan du installera en vattenflaskhållare på cykeln eller ha flaskan runt din midja i ett bälte. När du dricker är det viktigt att du stannar till eller sänker tempot eftersom man riskerar att sätta vattnet i halsen om man har häftig andhämtning.

Tips för bättre träning

Både cykling och joggning är exempel på träningsformer som även har blivit sporter. Inom cykling är Tour de France det kanske mest kända loppet där cyklisterna tar sig runt hela Frankrike på pedaler. När det gäller jogging och löpning finns en uppsjö av olika lopp och maraton. Om du vill ha tips från en elitidrottare för att maximera effekten av din träning kan du söka på kända namn inom just den sport du är intresserad av. Många idrottare är överens om en sak; det allra viktigaste inom träning och sport är att inte ge upp. De flesta idrottarna har någon gång råkat ut för en skada eller upplevt att träningen går dåligt, men det är viktigt att inte tappa fokus utan hela tiden fortsätta att sträva framåt. Oavsett om du väljer cykling eller jogging som din nya motionsform är det avgörande att du hela tiden fortsätter, om du vill se resultat.